tisdag 6 juni 2017

Samlade utdelningar för året (2017)


Flera bolag väljer nu för tiden att dela upp utdelningen på två gånger årligen vilket gör att utdelningarna kommer in på kontot lite mer spritt över året. Hur som helst så ser det hittills i år ut som ovan. Jag sålde några innehav strax före utdelning, t.ex. Tele2 vilket gör att jag inte ökar så som jag kanske hade tänkt vid årets start. Dock är tanken att köpa tillbaka högutdelare så att portföljen växer och fortsatt har en stark utdelningsdel. På helåret så kommer utdelningarna troligen att ligga i paritet med 2016 vilket jag får köpa under detta år. Nästa år ska dock ett av mina mål vara att detta bör öka.

Hoppas ni fått in en del kapital från utdelningar och att ni som jag återinvesterar dessa i nya aktier.

2 kommentarer:

  1. Snyggt där! Årets utdelning för egen del hamnar på blygsamma 1.600kr men så har vi också precis börjat bygga upp en portfölj efter att under många år ha amorterat och skaffat ett par barn - vilket kanske inte gynnat aktie/fondkontot positivt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livet måste också prioriteras rent ekonomiskt. Låter superbra att ni ändå amorterat och får utdelning. Riktigt bra grund när (om) räntorna stiger framåt, att ha amorterat av en del.

      Radera